Cursor 13

Zakres mocy od 410 do 500 KM

Cursor 13 to rzędowy 6-cylindrowy silnik o pojemności 12 880 cm3 i 3 zakresach mocy:

  • 410 KM z turbiną o stałej geometrii i zaworem upustowym;
  • 450 KM i 500 KM z turbiną o zmiennej geometrii (VGT).

Silnik Cursor 13 o mocy 500 KM charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 2300 Nm już przy 1000 obr/min i utrzymuje go do 1525 obr/min.

Silnik Cursor 13 o mocy 410 KM jest wyposażony w mieszany hamulec silnikowy.

CEB — mieszany hamulec silnikowy

Rozwiązanie o nazwie CEB czyli mieszany hamulec silnikowy (ang. Combined Engine Brake) to wspomagany hamulec silnikowy, łączący w swojej konstrukcji dwie czynności — dekompresję oraz moment hamowania. Jego działanie polega na wykorzystaniu zaworu motylkowego, który umieszczony jest w kolektorze wydechowym, wytwarzającym ciśnienie zwrotne gazów wydechowych, które z kolei jest wykorzystywane do zwalniania obrotów silnika i zwiększania siły hamowania.

Zawór upustowy: większy moment obrotowy, niższe zużycie paliwa, poprawiona niezawodność
Konstrukcja turbiny i zintegrowanego zaworu upustowego umożliwia wytwarzanie wyższego ciśnienia doładowania nawet przy niskich obrotach silnika, co optymalizuje moment obrotowy i poprawia ekonomikę zużycia paliwa. Jednak z chwilą osiągnięcia maksymalnego ciśnienia doładowania (odpowiadającego wysokim obrotom) niezbędna jest mechaniczna ochrona silnika i samej turbiny.

Zadanie to spoczywa na układzie zaworu upustowego, który ogranicza ciśnienie w turbinie i utrzymuje je na stałym poziomie, stopniowo uwalniając nadmiar gazów bezpośrednio do kolektora wylotowego.

Turbina ze zmienną geometrią: większa moc bez turbodziury
System turbodoładowania ma znaczący wpływ na osiągi silnika, zapewniając przy tym znaczne przyspieszenie, płynny przyrost mocy i wyższe parametry wydajnościowe. Poprawia również komfort jazdy, eliminując tzw. turbodziurę, ponieważ silnik zawsze reaguje natychmiastowo na sygnał wysyłany za pośrednictwem pedału przyspieszenia.
Dzięki elektronicznemu systemowi sterowania turbina o zmiennej geometrii dostosowuje swoją charakterystykę do obrotów silnika. Dzięki ruchom wirnika sprężarka dostosowuje się do objętości wchodzących spalin, zapewniając optymalną kontrolę ciśnienia doładowania.

NOWY TRAKKER SPOT

Zamknij